neděle 19. března 2017

Křížová cesta

Od bledulek ze Staré říše jsme se přesunuli do Nové říše, kde se nachází zachovalý a opečovávaný klášter premonstrátů. Navštívili jsme kostel sv. Petra a Pavla, který stojí každopádně za návštěvu. Do budoucna mě láká i návštěva zdejší knihovny (o které jsem se dozvěděla až doma z internetu).



Na obzoru, na obrovském kopci za městečkem jsem si z náměstí všimla kříže a čtyř kapliček.
Nečekané. Působilo to velmi majestátně, důležitě až mysticky. 
Kopec doslova zářil.
První myšlenka byla: "To je skvostné!"
Druhá myšlenka (po hodinách chození) byla: "Snad tam nepůjdeme!" :o)


Že jsme tam museli jít, je logické. Kopec to byl vskutku pořádný, ale stálo to za to.


Jedná se o novoříšskou křížovou cestu, která vede půvabnou krajinou a přivádí návštěvníky na kopec, ze kterého je překrásný výhled na Novou říši a na okolní krajinu. 
Samotná křížová cesta je tvořena zděnými výklenkovými kaplemi. 
Křížová cesta vede východně od centra obce Nové Říše a ústí až na vrch zvaný Spravedlnost, který se nachází 601 m n.m.
Historie křížové cesty se datuje do roku 1863, kdy byl na kopci Spravedlnost postaven žulový kříž a to u příležitosti tisíciletého výročí příchodu Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu. O deset let později - roku 1873 byly vystavěny kapličky, které tvořily celou křížovou cestu.  Ta měla 13 kaplí a společně s křížem skýtala poutníkům 14 zastavení. Do současnosti se dochovalo 10 kapliček. 


Mystika toho místa je hmatatelná. Ať jste věřící nebo nejste.


Klášter v údolí.


Notnou chvíli jsme seděli na lavičce na vrcholu a hlavou mi šlo plno věcí. 
Přítomnost, minulost. 
Má, tohoto místa...
... a najednou s manželem vidíme, jak před námi letí vzduchem bílé pírko.


Jemně, něžně, pomalu, jako by se nám předvádělo, až přistálo. Anděl na dosah? 
Každý to vidí po svém, já mám jasno.
Kouzlo okamžiku bylo tady.


Krásný nadcházející týden
Katka ♥

4 komentáře:

  1. Nádherná zastavení, moc pěkné fotky. Věřím na anděly a protože se neděje nic jen tak, tak pírko vám určitě přinese štěstí. A dnes je den Štestí, tak ho šťastně užívejte.
    Pohodové jarní pondělí.

    OdpovědětVymazat
  2. Myslím, že ten výšlap stál za to, protože to místo je skutečně nádherné. Tak takovéhle výlety a výhledy já můžu. Vysočina je úžasná, vzhledem k tomu, že rodné město mého partnera je Humpolec, trošku jsem Vysočinu také stihla poznat. :-)

    OdpovědětVymazat