středa 15. března 2017

Kostel sv. Jakuba a jeho památný strom

Nedávno jsem si zkracovala cestu městem a procházela jsem "starou" Jihlavou. Silnici tam tvoří "kočičáci", jak jsme zaobleným kamenům, které vytváří její povrch, vždycky jako děti říkaly. Zvláštní, že se tento ráz stovky let udržel. Je to nádherné. 
V uličkách jsou staré, často nově opravené domy. S kamenými portály kolem dveří i oken. Vyřezávané dveře s překrásnými kovovými klikami, někdy i klepadýlky.  Na člověka dýchá nostalgie starých časů... a až dojdete k pokladu Jihlavy, tak se vám dech na chvíli i zastaví.


Hovořím o kostelu sv. Jakuba, který je dominantou Jihlavy, hned vedle náměstí. 
Byl postaven ve 13. století v době gotiky. Je to přenádherná, monumentální stavba, ovšem působí velmi jemně, křehce, až mateřsky. To tehdy stavitelé dovedli... 
Nedílnou součástí kostela je i vzrostlý buk - památný strom, který vedle kostelní zdi roste již více než 110 let.


Kdykoli procházím okolo, zklidním se. Nikdy nevynechám, dotknout se kamenné zdi kostela, zaposlouchat se do šumějící koruny stromu a jeho moudrosti, V obojím je pro mě určité kouzlo.


Mám někdy pocit, jako bych se vrátila v čase zpět, do dob, kdy byl kostel postaven. Do dávných dob, kdy byl v určitých směrech svět ještě v pořádku...
Nebo ke kostelu chodím (nemusím zajít ani dovnitř, jen jednoduše k té stavbě, k buku), když potřebuji poradit s nějakým trápením, načerpat sílu, nadechnout se. Mně to opravdu pomáhá.


 Někdy příště vás vezmu i dovnitř... I to stojí za to.


Krásné dny
Katka ♥

12 komentářů:

  1. Kostel vypadá nádherně, ten buk je úžasný! Děkuji za inspiraci pro některý z budoucích výletů... 😉
    Pěkné dny, Peťka 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peťko, není zač. Rozhodně stojí za to.
      Měj se krásně
      Katka ♥

      Vymazat
  2. Na toto místo jsem se podívala vloni. Při pracovní cestě do Jihlavy jsem se dostala až ke kostelu. Bohužel jenom ke vchodu kostela a tím pádem mi památný buk uniknul, jaká škoda. Opravdu nádherně vzrostlý strom.
    Příjemný den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dášo, není všem dnům konec. Tak příště. Alespoň je stále se na co těšit. :o)
      Krásný den
      Katka ♥

      Vymazat
  3. Katko, nádhera veliká ... kostel i ten buk .. miluju taková místa ... Jihlava je překrásná a předkové jsou tam vidět všude .....
    Užívej si tu nádheru. ♥
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, přesně tak. Historie je tu viditelná na každém kroku.
      Měj se.
      K.

      Vymazat
  4. To je mystické místo.Nikdy jsem tam nebyla,ale nikdy neříkej nikdy...Díky za tip na místo,krom ZOO kterou známe...i na místo jenom pro mě ;-).H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haní, když se vyjde parkem od zoo směrem k náměstí, dostaneš se přesně ke kostelu :o) Věděla jsem, že se ti bude líbit :o)
      K.

      Vymazat
  5. Kočičáky mám radši chlupatý, ať už s ocasem či bez ocasu. ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to je úžasný strom, majestátní .)

    OdpovědětVymazat