středa 11. listopadu 2020

Čarovné bejlí

Že mám ráda přírodu, je z mého blogu nadmíru jasné.
Že si ji co chvíli - v podobě lučních květin, květin ze zahrady či pokladů z cest, strání či lesů - donesu
domů do vázy, je také běžná věc.


Některé bylinky - čarovné bejlí - si suším na hambálek oddělující část kuchyně 
od jídelny s obývacím pokojem.
A mnohé mi dělají radost na kuchyňské lince, kam vaše zraky dnes dovedu.


Jsou zde zastoupeny, různé okrasné traviny, oves, ječmen, pšenice, makovice, hortenzie, levandule
jeřabiny, růže, jemný nevěstin závoj, šalvěj, řebříček, statice, len... 
Různých barev, tvarů a vůní.


Pro někoho lapače prachu, pro mě balzám, teplo domova, 
propojení s přírodou i v městském bytě. Po celý rok.


Na ledničce máme krom hodně rodinných fotografií i opičáka vyplazujícího rozverně vesele jazyk.
Kdykoli na něj kouknu, musím se pousmát. Jeho radost je nakažlivá.


Krom fotografie Václava Havla zde najdete i Dalajlámu a jeho citát, který mě provází již roky 
a co chvíli dokazuje, že je zcela pravdivým.

"... und denke daran:
Manchmal ist das Nichterreichen deiner Wünsche eine glückliche Wendung des Schicksals."

"... a mysli na to:
Někdy je nedosažení tvých přání šťastným hnutím osudu."
Dalajláma


A co ty špunty? No dobře, dobře. Mám ráda víno, pravda. Bílé, sladší. 
Pálavu, tramín, rulandské šedé, muškát moravský, chardonnay... 
A bublinky?!  Šampaňské, to je odměnou největší.
Každý musí něčím krapet hřešit .o) I o tom život je.


A mlýnky? Ty mi učarovaly již dávno. 
Nejraději v nich melu dva druhy kávy s poetickými názvy - 
"Maryšino tajemství" a "Vávrův lomcovák" .o)
Kávu vařím tuze ráda. Máte chuť?! .o)


PODZIM
Jaroslav Seifert

V sychravém větru už tu všechno zebe,
suchého listí plný kout.
Vlaštovko, řekni, pod které zas nebe
přichystala ses odlétnout?

Tatínek za vsí pouští dětem draka,
drak zmítaje se stoupá výš.
Buď sbohem, léto! Havran blízko kráká
a vrána kráčí ještě blíž. 

Posedávají chlapci u ohýnků,
v kapse jim hřeje zemák z popele.
Co chvíli setřeš hebkou pavučinku,
jež uvázla ti na čele.

Jen nestýskej si, vrátí se čas jara
a s jarem míza do proutí.
Do šedé mlhy padá země stará
na malou chvilku usnouti.


Krásné dny ať už s kávou, vínem či bez .o)
Katka

21 komentářů:

  1. Katko, to je jako v domečku babky kořenářky :) A bylinkový čaj, ten pomůže od lecčeho :)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
  2. Katko, tvá kuchyň se mi moc líbí - je taková zabydlená, hřejivá, prostě srdce domova. Nemám ráda, když je místo kuchyně laboratoř.
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, jsem ráda, že se Ti u nás líbí.
      Krásné dny
      K.

      Vymazat
  3. Katko, to je voňavý příspěvek. Úplně se dokáži vcítit do té vůně z bylin, travin, obilovin. Máš krásně využitá místečka v kuchyni. Nemám ráda ty sterilní kuchyně dnešní doby. Já mám bylinky nasušené ve sklenicích a všude nahoře na lince je plno :-)))).
    Měj krásné dny.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, každý to má doma takové, jak se mu to líbí, jak mu to vyhovuje. Životní prostor je zrcadlem osobitosti většinou "paní domu". A u nás to jednoduše odráží mě... .o)
      Musíš to mít doma, jak Tě znám, také krásně zútulněné.
      Hezké dny
      K.

      Vymazat
  4. Katko, Tvoje kuchyně mi připomněla kuchyň mojí bývalé kolegyně. Také v ní měla sušené bylinky. Musí to i hezky vonět.
    Já mám na lince kytičky a dva mlýnky na kávu. Ty jsou manžela, mele si v nich kávu na turka.
    Přeji hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, je hezké někoho připomenout... Vůni kávy cítím až sem .o)
      Prima dny
      K.

      Vymazat
  5. Katko, máš to krásné. Já jsem pragmatik, co nesnáší utírání prachu, takže když jsme dávali do kuchyně novou linku, tak zadání bylo jednoznačné - "až do stropu". Ale levandule od tebe mi pořád ještě krášlí stůl s PC - vždycky, když na ní kouknu, tak si na tebe vzpomenu a projasní mi to den, protože to, jak si mi ji poslala bylo krásné a milé překvapení.
    Měj se pěkně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stání, každý to má přesně takové, jaké mu to vyhovuje. A tak je to dobře.
      S tou levandulkou jsi mi udělala velkou radost ♥ Vlna radosti se stále šíří dál... i o tom život je.
      Krásné dny
      K.

      Vymazat
  6. Vzpomínám na ty kuchyně našich babiček, nad kachlovými kamny visely snopy bylinek a někdy i polštáře na bidle.V ošatce jablíčka a vonělo to tam někdy majoránkou i česnekem.To když babička dělala cmundu, sbíhali jsme se k ní a nikdy neřekla, běžte o patro výš k mámě.Nebo talíř bramboračky, s krajícem chleba. Když dělala nudle, dala mi kousek těsta, abych si to upekla na plátu kamen.
    Máš v kuchyni vše podle svého a to je nejvíc.Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, jak jsem si Tvá slůvka četla, živě jsem si to představovala... Krásné vzpomínky, co srdce zahřejí a vykouzlí úsměv. Děkuji za sdílení.
      Hezké podzimní dny
      K.

      Vymazat
  7. Kačenko, hlasuji pro bejlí, mlýnky, vínko i kávu...a něco sladkého k tomu...hned je na světě tak nějak víc milo a víc svetla...
    Tak ať je tak i tobě, napořád...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haní, však já vím .o)... a pro kaštany a jesenku a maliny a burčák a svatomartinské rohlíčky a...
      Posílám milo a světlo a ♥
      K.

      Vymazat
  8. Katko,to je taková nádhera.Máš krásnou,zabydlenou,osobitou kuchyň.Radost tam být.Mně lapače prachu,jak někdo podobným věcem říká nevadí.Ráda se obklopuji věcmi,které mám ráda a tak mně ani nevadí to utíráni prachu.
    A krásná báseň od Jaroslava Seiferta.Mám jeho básně ráda.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, jsem ráda, že si Ti u nás líbí. Každý to má takové, jaké mu to dělá radost a tak to má být.
      Ano, Jaroslav Seifert psal krásné básně.
      Hezké dny
      K.

      Vymazat
  9. To je tak krásné nakouknutí k vám do kuchyně. To je takové správné DOMA.
    Moc příjemný příspěvek.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. Díky za prima příspěvek. Básničku od Seiferta si trochu z dětství pamatuju. Měj pěkné dni. Pavel

    OdpovědětVymazat
  11. Zamilovala jsem se do tve kuchyně :-)

    OdpovědětVymazat