středa 14. srpna 2019

Maďarsko - zastavení první - Sopron

Jako každý rok, dovolená byla vybrána na poslední chvíli, zcela spontánně.
To, o čem se dopředu teoreticky uvažovalo, neobstálo. 
To, o čem jsme ani neuvažovali, se stalo skutečností.


Vyrazili jsme kousek na jih, za vodou. 
Za tím, co nejen děti v parném létě uvítají nejvíce.
Dovolená byla jak odpočinková, tak i poznávací. Tak jak to máme nejraději.



Když jsem před dovolenou letmo viděla fotky Maďarska, nijak zvlášť mě neoslovilo.
Takovou moc má fotograf a fotografie.
Trochu mě to i zklamalo, ale...
... jak je mým zvykem neházet flintu do žita, dát lidem, situacím či místům šanci, tak jsem si řekla:
pojedu - uvidím - zažiji. 
A dobře jsem udělala! Maďarsko si mě získalo na plné čáře. 
Lidmi, přírodou, historií. 
Městečka, z kterých dýchá staletá historie jsou plné květin, malebných uliček, krásných zákoutí 
a fajn lidí. Člověk se rázem ocitne v době gotiky, baroka, středověku.


Naší první zastávkou byla Sopron právem přezdívaná 
barokní perla Maďarska.
Je také v Maďarsku druhým nejbohatším městem na památky.


Pojďte se s námi jejími uličkami a náměstíčky projít, stojí za to...



Hned na první fotce příspěvku (výše) je pohled z hlavního náměstí na
Požární věž a Radnici po pravé straně.
Před tou stojí socha Dr. Sopronyi-Thurner Mihályho, připomínajícího našeho Pana Taua :o)


Kostel svatého Michaela, jedna z nejkrásnějších staveb gotiky v Maďarsku,
lidově přezdívaný "Kozí kostel". 
Krásný jak vně tak uvnitř.
Mezi jeho stěnami byli korunováni králové i královny a byl místem pozemských sněmů.
Psala se zde historie.


Před kostelem je k vidění Socha svaté trojice
výjimečné dílo barokního sochařství.
A když se člověk jen nedívá, ale opravdu se podívá, je to hotový skvost, klenot.




Fotila jsem své děti na lavičce před jedním z kostelů a najednou byl slyšet hlahol, 
dětské hlásky a po chvíli vidět vykukující zvědavé dětské oči za dveřmi s velkým D :o) 


Nešlo je nevyfotit. Nešlo se s nimi nerozzářit.




To, co se mi vybaví při slově Maďarsko je kromě výše řečeného:
* kraj vinic a vína
* modré čekanky kolem silnic, fialová šalvěj hajní podél cest
* nádherně pestře barevné louky (jinak než u nás)
* Balaton, neslané moře
* historická města, která si uchovala svůj dávný ráz
* všude k vidění plno květin a oleandrů, olivovníků a akátů
* milí, vstřícní lidé

Silně mi vše připomínalo mou milovanou jižní Moravu.
Takže jsem se "zase" zamilovala. Ještě že manžel není žárlivý :o)


Kulturní a konferenční centrum Ferenca Liszta, 
jehož busta je i před stavbou samotnou.






I tady si lampářka přišla na své.


Church of the Immaculate (český název jsem nenašla).
Impozantní stavba, překrásné místo.
Měli jsme to štěstí, že zrovna v tu dobu, kdy jsme tam byli my, přišla do kostela skupinka lidí.
Když začali uvnitř sborem zpívat, bylo to přenádherné.
I andílci na stěnách se usmívali o poznání více...






Na závěr jsme vystoupali na středověkou Požární věž
odkud byl překrásný výhled na hlavní náměstí, do okolí, na oranžové střechy domů.
Stálo to za to.



Mé myšlenky a srdce při pohledu na tu krásu letěly s větrem pozvolna na severozápad -
ku Praze, domů...


Pro dnešek se spolu v oblacích loučíme, ale Maďarsko rozhodně neřeklo poslední slovo.
Je o čem povídat, ale o tom příště.


Krásné srpnové dny
Katka

18 komentářů:

  1. Ráda jsem tvým prostřednictvím nakoukla do Maďarska, kde jsem byla už kdysi dávno, předávno (ještě jako dítko školou povinné).
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stání, jsem ráda, že jsi si připomněla hezký čas.
      Prima dny
      K.

      Vymazat
  2. Katko, v Maďarsku jsem byla naposledy na svatební cestě... Nedávno, před 31 lety, vlastně skoro na den přesně :o) Ale táhne mě to tam dost silně. Děkuji za krásné fotky a přeji hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wow, tak svatební cesta... To musejí být, Helenko, ale vzpomínky! Že tě to tam táhne, nepochybuji. Za prvé překrásnými místy a za druhé příběhem, který se k tomu váže. Nádhera.
      Krásné dny
      K.

      Vymazat
  3. Moc krásné fotky. My byli v Maďarsku minulý rok, v Siofóku, přímo u Balatonu. Koupání skvělé, oblíbili jsme si tam jednu restauraci s nabídkou zvěřinových jídel. A určitě se do Maďarska ještě někdy podíváme...Jinak s tím popisem jsi to úplně vystihla, a opravdu připomíná Moravu.
    PS: Pokud máte rádi pivo, nepijte to místní. Raději si kupte české, Plzeň nebo Kozla tam prodávali snad v každém obchodě a točili v každé restauraci. Ne že bych chtěla urazit, ale to jejich se fakt pít nedá :D
    Měj se krásně a těším se na další fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kačí, to jsem ráda, že se vám tam také líbilo. S Balatonem se nedivím, že to bylo skvělé. K tomu se také ještě časem s fotkami propracuji :o). To bylo pro mě to nej!
      Manžel ochutnal Soproně a já pivo nepiji. Ujížděla jsem na jejich cideru a Tokajském víně :o) Maximální spokojenost :o)
      Kačí, prima dny
      K.

      Vymazat
  4. Katko, je vidět, že bylo krásně. Jana

    OdpovědětVymazat
  5. krásné fotky, připomnělo mi to, že před 4 lety jsem se právě tady procházela, a ty krámky, obchůdky, móda, víno...hezké dny Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Swetlo, jsem ráda, že si si hezky zavzpomínala.
      Krásný zbytek léta.
      K.

      Vymazat
  6. Katko, děkuji za zprostředkování. V Maďarsku jsem nikdy nebyla a zatím se tam ani nechystám, takže jsem se s Tebou ráda prošla tímto krajem. Hezké fotky.
    Měj fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to musela být vážně skvostná dovolená.Už teď se těším na další výlet.Tenhle byl dokonalý, ty stavby a uličky a kostely...a oko.....a f-šecko, díky ❤️

    OdpovědětVymazat
  8. V Maďarsku jsem byla 3x, ale je to už dávno. Líbilo se mi tam hodně!
    Krásné fotky, Katko!
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haní, třeba vás tam cesta zase dovede .o)
      Krásné dny
      K.

      Vymazat
  9. Jé Katko,
    přesně jak píšeš, viděla jsme na vlastní oči :-)
    Letos mě na dovolené učarovalo Rakousko, ale udělali jsme si výlet i do Maďarska, právě do Šopronu a také mě velice mile tohle město překvapilo !
    Historie a krásná zákoutí na každém rohu :-)
    Více u mě také na blogu ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, skvělé. U neziderského jezera jsem byla kdysi dávno ještě jako studentka. Také se mi tam moc líbilo.
      Krásné dny.
      K.

      Vymazat