sobota 24. srpna 2019

Maďarsko - zastavení druhé - Szombathely

Další lesknoucí se perla Maďarska ležící na západě země u hranic s Rakouskem, jen 20 km od oblíbeného Sarváru. 
Město má za sebou velmi dlouhou historii a proto je toho zde opravdu hodně k vidění. 


Město založil císař Claudius již kolem roku 40 našeho letopočtu. 
Jedná se tak o nejstarší maďarské město, 
které je v současné době domovem pro cca 80 tisíc obyvatel.


O tehdejším významu města svědčí řada dochovaných antických památek.
Kromě toho je zde k vidění i velké množství barokní, náboženských a dalších staveb.


Název Szombathely znamená "sobotní místo", 
což odkazuje na pravidelné sobotní trhy ve středověku.





Ve městě je k vidění velké množství kostelů.
Jeden hezčí než druhý.


Ve všech krásná atmosféra, čistota - jak ta fyzická, tak ta duchovní.
Dech se až tají.






Zaslechla jsem tenké volání: "Kačí, podívej se na mě! Udělám ti radost!"
A tak jsem zvedla hlavu a uviděla balkon plný zeleně.
Usmála jsem se a tence v myšlenkách odpověděla: "Děkuji. Budu pozdravovat ten svůj!"



Na náměstí je překrásný model města, 
odolávající počasí, času, připomínající historii a krásu města.
Něco takového jsem viděla poprvé v životě.



Kašna s fontánou uprostřed náměstí.


Není zde rozhodně nouze o zeleň a květiny.
A to je to, co si mě jednoznačně získávalo, však mě znáte.


Jako na objednávku zrovna sekali trávník v okrasné části záhonů uprostřed náměstí.
Někdo by třeba brblal, že hlučí sekačka. Ne ale já.
Zbožňuji vůni čerstvě posečené trávy. Kdykoli, kdekoli.
Kdykoli tuto vůni ucítím, zastavím se, dýchám z plných plic, někdy i zavřu oči a užívám si ten okamžik s blaženým úsměvem na tváři. 





Židovská synagoga mě, musím přiznat, dostala. 
Svou monumentálností, krásou...


V myšlenkách jsem se, jako vždy v takovýchto chvílích, přenesla do dob, 
na které lidstvo nemůže být pyšné.
Na dobu, kdy se svět zvrhl a vytratilo se to základní - láska, úcta, lidství, slušnost, sounáležitost... a na chvíli zvítězila touha po moci, penězích, krutost, násilí, touha zabíjet a byl předkládán mylný obraz, že někdo může být nadřazený druhému...
Před, během i po druhé světové válce dostalo lidstvo krutou ránu, prošlo velkou zkouškou, se kterou se dosud svým způsobem nevyrovnalo...







Měli jsme v plánu navštívit muzeum (Iseum) připomínající právě dobu založení města 
v roce 40 našeho letopočtu, které leží hned kousek od synagogy.


Přišli jsme k němu před vchodové dveře, ale ty se neotevřely, ačkoli byly na fotobuňku.
Ačkoli v maďarštině nejsme zběhlí :o) tak jsem se pustila do pátrání a odhalila problém.
Mělo být sice otevřeno, ale neočekávaně muselo být zavřeno.


Na papíře na dveřích stálo : 2019.07.31 SZERDA - ZÁRVA
Sousloví "SZERDA - ZÁRVA" od té doby k radosti i zděšení mé rodiny používám často, radostně, ne jen ve středu a v překvapivých chvílích.
Vždy propukneme všichni v smích.


Když jsme nemohli do Isea dovnitř, nakoukli jsme alespoň zvenku.


Požádala jsem jednoho Maďara, jestli by se se mnou nevyfotil.
Sice neodpověděl, ale i mlčení je souhlas :o)


Krásnou sobotu a neděli, 
výletujte, odpočívejte, užívejte léta podle libosti
Katka

8 komentářů:

  1. Na fotkách město vypadá moc pěkně - zelené, kvetoucí, upravené... A hezké fotky.
    Takovýhle kovový model je u nás nad přehradou - jen na něm není město, ale bývalé hradiště. A na podobnou jsme ještě narazili u Ralska, ale tam si nejsem jistá, jestli reliéfní model krajiny byl kovový nebo z jiného materiálu

    OdpovědětVymazat
  2. Katko, díky za procházku krásným, mě neznámým městem. Ta synagoga je nádherná a tobě to s Maďarem moc sluší!
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, synagoga mě dostala.
      S Maďarem jsme krapet plynule pokecali, pak jsem řekla "Szerda - zárva" :o))), ne řekla jsem spořádaně "viszlát" a šli jsme.
      Krásné zbývající srpnové dni
      K.

      Vymazat
  3. Krásné fotky z krásného města. Tam jsem nebyla.
    Sluší Ti to!
    Měj se moc hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Ááách.... to byl krásný výlet...ty kytky, ty náměstí...ale ten růžový kostel?...pecka, jedinečná, neskutečná...
    A ten frajer na konci? Nechápu, proč chtěl projít zdí? Ještě že jsi ho zachránila :o)
    Kačenko, krásnou neděli i k vám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haní, frajer na konci byl kouzelný. Vzal mě s sebou. Prošli jsme zdí a ocitli se v kdysidávnu. Nezachránila jsem já jeho, ale on mě.
      Bezva dny
      K.

      Vymazat