pondělí 28. září 2020

Poetika v lese... aneb mech všude, kam se podíváš

Že musíme alespoň jeden volný den do lesa, bylo jasné.
Bylo takřka nutností k nabrání sil, k hezkému pocitu na těle i na duši.


V sobotu pršelo, dnes pršelo, ale neděle byla za odměnu. 
U nás na Vysočině byla blankytně modrá obloha, jen tu a tam krásně vybarvený mráček.
Sluníčko svítilo i když hřejivou sílu již ztrácelo.


Léto jako by lusknutím prstů přešlo rovnou do zimy.
Jsou ale věci, které prostě jsou. Bojovat proti nim nemá cenu. Je to vyšší záležitost.
Takže, oblékli jsme si zimní bundy (6 stupňů je 6 stupňů) a vyrazili do lesů.


Jen co jsem vstoupila do lesa, ucítila jsem tu jedinečnou vůni vlhkého jehličí, mechu, hub a pryskyřice.
Vůni, která nejde ničím nahradit. Vůni, která vlívá do žil tolik potřebného. 
Vůni, která léčí jen tím, že je.


Les, kam jsme měli tentokráte namířeno, vypadal slavnostně. 
Jakoby byl téměř celý pokryt mechovým kobercem.


Zářil svěží zelenou jásavou barvou. 
Zelená byla v různých odstínech. Záleželo na druhu mechu.
Dohromady to ale tvořilo dech beroucí podívanou. 


Když se člověk pozorně zadíval směrem ke slunci, jasně viděl to, 
co je pro babí léto typické.
Spleť sluníčkem ozářených pavučinek natažených naprosto všude, po mechu, mezi větvičkami, 
stromy, pařezy, šiškami, houbami...


Kdybychom sbírali všechny houby, které jsme v lese viděli, donesli bychom domů nespočet nůší.
My jsme ale znalí... tak jsme vybírali jen ty nejhezčí .o)
Chomorůvka (jak jí říkala dcera, když byla malá) byla mou jednoznačnou favoritkou.


Nebojte, domů jsem je nenesla. I tak jsme ale měli plný koš. 
Těch osvědčených, jedlých.


Ani kaluže na cestách mě nenechaly bez povšimnutí.
Jako by zdálky jemně volaly a lákaly mě k sobě.


Poslušně jsem volání vyslyšela a nelitovala.
Stejně tak jako není někdy na škodu "ohnout svůj hřbet" či si dřepnout 
a podívat se na tu lesní krásu "od země". Ach...



Hra světla a stínů mě nikdy neomrzí.


Vycházka splnila svůj účel na výtečnou.
Díky za to!


Na závěr jeden osobní vzkaz těm, kteří ví... a oni ví...

"Až to bude nejblbější, 
tak se to najednou začne obracet k lepšímu."
Václav Havel

 

Krásné dny vám všem, kteří tyto řádky čtete ♥
Katka 

22 komentářů:

  1. Katko, chápu tu potřebu, les léči duši! Bohužel u nás počasí procházce nepřálo. Muchomůrky jsou úžasné, taky jsem nedávno manželovi nabízela červenou smaženici - nechtěl :o)
    A moc děkuji za ten citát! Dokonale vybraný!
    Měj hezký sváteční večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, manžel tomu vůbec nerozumí .o) Červená, ta by byla, kdyby byla .o)
      Vždy se mi vybaví film "Jedna ruka netleská" v hlavní roli s Jirkou Macháčkem. Holky nabídnou klukům čaj. Má zvláštní chuť a myslím, že zrovna Jirka Macháček se se zájmem zeptá: "Jaký je to čaj?!" A holky zcela suverénně, jednoznačně odpoví: "Normální. Houbovej." :o)))
      Krásné dny
      K.

      Vymazat
  2. Kačenko milá, kdyby to nebylo až dnes, v mlze, ve dvou stupních a stovky kilásků od tebe, myslela bych si, že jsme byly spolu...
    Les je dokonalý relax, jistota dobití baterek, když všechno selže.
    Opatruj se a ať k tomu nejblbějšímu raději vůbec nedojde...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haní, pravdu máš. Les je jistota.
      My si stále myslíme, že ten vrchol nejblbějšího máme už za sebou .o) Čas ukáže. Tímto citátem stále udržuji to světýlko na konci tunelu. Svítím lucerničkou jak jen to jde. Však víš...
      Prima dny
      K.

      Vymazat
  3. Katko, krásná procházka. My tento víkend Vysočinu vzdali a užili si relax doma. Taky to bylo fajn. Tvoje lesní fotky jsou krásné - jako bych byla v lese s tebou.
    Hezké podzimní dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stání, někdy to není na škodu užívat si pohody a tepla domova. Jsem ráda, že jsi šla se mnou.
      Hezké podzimní dny
      K.

      Vymazat
  4. Krásné fotografie i vyprávění hladí duši.
    Ráda bych si objednala knihu Obyčejné zázraky, jestli je to ještě možné.
    Přeji krásné dny. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, děkuji za doprovod v lese.
      Co se knížky týče, děkuji moc za důvěru. Stačí napsat na mail vzemizaduhou@seznam.cz a obratem zašlu bližší informace.
      Krásné dny
      K.

      Vymazat
  5. U nás propršel celý prodloužený víkend. Moc ráda jsem se tedy podívala alespoň na Tvoje krásné fotky !
    Jedna kouzelnější nežli druhá.
    Pohodové podzimní dny, Katko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haní, jsem ráda, že se Ti se mnou v lese líbilo. Bylo tam opravdu kouzelně.
      Krásné podzimní dny
      K.

      Vymazat
  6. Moc krásné potěšení v lese, muchomůrky nádherné modelky!A ty louže, s mechem, skvěle jsi to zachytila. A bude líp!
    ( moje dcera, když byla malá, zase říkala místo Domažlice - Domažidle ).Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, jsou bezva modelkami. Skromné, ani trochu namyšlené. Profesionální za každé situace.
      Domažidle také zní krásně. To jsou slůvka, která jsou top.
      Prima podzimní dny
      K.

      Vymazat
  7. Katko, nabít si tělo i duši v lese, to je nejlepší. Díky za krásné fotky. My to do lesa nezvládli, bylo moc práce a pak už pršelo, v dešti se mi už nikam nechtělo. Tak jsem se ráda pokochala tvými fotkami :)
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petí, jsem ráda, že jsi šla kus cesty s námi. Někdy i fotečky stačí, aby se člověk alespoň na chvíli přenesl tam, kde je krásně.
      Krásné podzimní dny
      K.

      Vymazat
  8. Katko, krásné fotky, co duši pohladí a oko potěší. U nás bylo v neděli také krásně, ale do lesa jsem to nestihla, tak se kochám na procházce s Tebou. Moc se mi líbí lesní kaluže i muchomůrky. :o)
    Přeji fajn dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáší, bylo mi potěšením, že jsi šla se mnou. Je mi jasné, že u kaluží a muchomůrek by si se zdržela se mnou .o)
      Prima podzimní dny
      K.

      Vymazat
  9. Vůně lesa nemá konkurenci. Jinak voní ráno, jinak v poledne i večer. A po dešti je jeho vůně nejintenzivnější. Měli jste se krásně Katko v mechu a kapradí a mezi chomorůvkami:-).
    Jindra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jindro, přesně tak. Po dešti je to jiné, než když je les vyprahlý, svítí do něj slunce a plně se rozvine vůně pryskyřice. Každý okamžik je jiný, ale stojí za to. Má jiné kouzlo, jiný náboj. Já stejně jako Ty si vychutnáváme všechny jeho podoby. A o tom to je...
      Bezva podzimní dny
      K.

      Vymazat
  10. Máš strašně krásné fotky! Dýchá z nich klid, pohoda a úžasná poetika. Stejně jako z tvých slov! Děkuji za ně. Prozářily mi dnešní večer. A pomohly mi se zastavit.

    P.S. Moc pěkný máš popis v profilu. :) Každý by měl mít takový svůj svět, kde se může zastavit!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andělko, děkuji za zastavení se zde a Tvé milé řádky. Každá věta hladí a září ♥ Jsem ráda, že se líbí.
      Krásné podzimní dny
      K.

      Vymazat
  11. Ty fotky působí tak barevně, jasně a svěže,a ž se mi nechce věřit těm 6° :D Ale je to tak, zima už se blíží a ten podzim je vždycky hrozně zmatený a krátký. Ještě že ty lesy jsou pořád stejně uklidňující.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naštěstí to byl jen jeden bubákový den (co se teploty týče). Následující dny to zase krapet vylepšují. Kromě teploty to byl ale den jak korálek .o)
      Prima dny
      K.

      Vymazat