neděle 27. října 2019

Třebíč zase jinak

Plánovaně neplánovaně mě po práci pneumatiky auta zavezly do Třebíče.
Poslední podzimně-letní pátek si o to řekl sám.
Měla jsem zcela jasno v tom, kam mé kroky povedou.


V Bazilice sv. Prokopa jsem byla již vícekráte. 
Tento prostor mě velmi oslovil a ten den (vlastně již řadu týdnů) jsem měla velké nutkání tam jet. 


Měla jsem dopředu zjištěno, že v pátek od 15:30 je Bazilika volně přístupná veřejnosti. 
V 16:30 pak začíná pravidelná mše.


Chvilku před čtvrtou jsem do ní vešla. 
Čistota a jednoduchost prostoru mě vždy dostane a odzbrojí.
Uklidní a vzbudí dojem, že vše je tak, jak má být.
 

Po chvíli jsem zasedla do třetí řady, zavřela oči a vedla rozpravu sebe a Boha, Vesmíru, něčeho vyššího... 
či jak to kdo chce nazvat.
Pro mě je to jedním.
Dozvěděla jsem se to, co jsem se dozvědět měla. 
Až mi slzy tekly po tvářích.


Než začala samotná mše, tak jsem odešla. 
To pro mě není.



Kroky mě následně zavedly do staré židovské čtvrti, kde co chvíli na zemi uvidíte kamenné srdce.
Možná aby to vyvážilo doby, kdy lidi pronásledovali a zabíjeli, kdy zde chybělo jak srdce, 
tak rozum a vlastně samotná lidskost... 


Proplétala jsem se uličkami, kochala se pohledy.




Poté jsem se vydala vzhůru do kopce, na návrší nad městem.
Všude vůkol voněl nádherně podzim a sluníčko se chýlilo k západu.
Byl teplý téměř letní den. Čas a místo doslova za odměnu.


Ačkoli jsem myslela, že se tam z časových důvodů nedostanu, 
přesto jsem tam na chvíli zašla - na starý Židovský hřbitov. 
Blíží se čas dušiček... 


Poté jsem prošla kolem hřbitovní zdi, kde jsem se desítky metrů brouzdala v deseticentimetrové
šustící vrstvě lupení, až se duše tetelila.


Při scházení z véršku jsem se kochala pohledy na věže baziliky 
v západu slunce nad městem.
Podívaná to byla velkolepá.


Pro někoho by to byly "jen" dvě hodiny.
Pro mě to byly úžasné, naplněné dvě hodiny, které se nezapomínají.


Krásné dny
Katka

12 komentářů:

  1. Katko, děkuji za nádherné fotky. Třebíč je kouzelné město, v bazilice jsem bohužel ještě nebyla.
    Přeji hezký sváteční den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, však ona na tebe počká... až přijde ta správná doba. Určitě ji nemineš.
      Prima dny
      K.

      Vymazat
  2. Dvě naplněné hodiny to určitě byly. A Ty jsi nám je krásně zdokumentovala svými působivými fotkami. Nikdy jsem v Třebíči nebyla,baziliku viděla jen na fotkách, takže i pro mne to byla příjemná chvíle u Tvého příspěvku.
    Hezký sváteční den, Katko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haní, jsem ráda, že jsi se se mnou prošla.
      Krásné dny
      K.

      Vymazat
  3. Katko, v Třebíči jsme byli loni a moc se nám tam líbilo. Bazilika je nádherná (a my měli štěstí na prohlídku, na které jsme byli sami, takže jsme si její atmosféru užili) a židovské město je půvabné. Tak jsem si nad tvými fotkami ten loňský prodloužený víkend ráda připomněla.
    A ty podvečerní fotky s věžemi se ti povedly úžasně.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stání, tak to jsem ráda. Museli jste si to parádně užít. Jen houšť.
      Podvečer byl kouzelný, přiznávám.
      Hezké dny
      K.

      Vymazat
  4. Když člověk umí poslechnout hlas tam uvnitř a trošku si i přát, nic není nemožné, sny se stanou skutečností a naše kroky jdou ve správný okamžik tím správným směrem...
    Díky za dokonalé dvě hodiny...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ♥ Já poslouchám často a ráda... vždy je pak vše tak, jak má být - DOKONALÉ.
      Prima dny
      K.

      Vymazat
  5. Katko, máte tu úžasné fotky a úžasné myšlenky. Kéž by se lidé také občas trošku zklidnili a poslouchali svůj vnitřní hlas, nadechli se pár krát zhluboka, zamysleli se a věděli jak vy. Krásný a zároveň tajemný Třebíč. Byla jsem tam s vámi na chviličku. Děkuji. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, jsem ráda, že to tak vnímáte. Takových lidí je naštěstí čím dál tím víc. Každý si k tomu ale musí dojít sám a krůček po krůčku...
      Krásné dny
      K.

      Vymazat
  6. Ve Třebíči jsme byli dvakrát, pokaždé úžasný zážitek. Dík za připomenutí. Pěkné dni, Pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavle, přeji další úžasné zážitky... klidně napříč republikou.
      Prima dny
      K.

      Vymazat