čtvrtek 21. února 2019

Když se nechám zlákat...

Slunečný den, modrá obloha, venku relativně teplo, vůně jara, ačkoli je teprve únor, hmatatelná.
Pátek, den, kdy nikam nespěchám.
Slovo dalo slovo a domluvila jsem se se sebou, že se domů projdu.
Jinou cestou, než někdy chodívám.
Nápad to byl  vskutku báječný. Jeho realizace ještě hezčí.
Sluníčko po mě natahovalo své paprsky a já je chytala s dětskou radostí. Vždy na přelomu zimy a jara si tak nějak více uvědomuji životodárnou energii slunce. Po zimě jsme většinou vyprahlí po jeho energii a paprscích. Po jeho teple a síle. 
Je to pak jako balzám - pro duši i pro tělo.
Ale to vám, kteří čtete tyto řádky, říkat ani nemusím. Cítíte a vnímáte to také. 
Proto tu - na těchto řádcích - i nenáhodně jste. :o)


Po půl hodině jsem se dostala k řece Jihlavě, po jejímž břehu jsem chtěla jít dále.
Než jsem se ale na tuto cestu napojila, tak jsem uslyšela tenoučké volání. Tiché, sotva slyšitelné.
Vzhlédla jsem na kopeček a bylo jasné, že sejdu z cesty. Že vystoupám do kopce a dotknu se historie, samotných počátků Jihlavy.


Ocitla jsem se totiž na Jánském kopečku, na vyvýšenině nad řekou Jihlavou, u Kostela sv. Jana Křtitele.



Kostel je původem nejstarší budovou v Jihlavě, postavenou v románském stylu. Vznikl ještě před založením města, pravděpodobně ve 12. století. Byl součástí osady při Haberské stezce, která minimálně od 11. století spojovala Kolín se Znojmem respektive Prahu s Vídní a byla předchůdkyní císařské silnice.



Jedná se o stavbu, kterou procházely dějiny. Táhli tudy vojáci Jiřího z Poděbrad, či Švédové za třicetileté války. Kostel sloužil jako svatostánek, konaly se u něj ale i popravy... Zažil všelijaké doby. Poznal dobré i špatné tváře lidí. Dobrotu i krutost. Byl svědkem různých lidských osudů.
To vše tam na člověka dýchne. Radost i smutek. Naděje i zmar.



V okruhu mohutných stromů, krásných kamenných soch a s kostelem vedle sebe zde může člověk uprostřed města najít klid, oázu pokoje. Čas jako by se na chvíli zastaví. 
A když vzhlédnete ještě ke všemu nahoru k nebi, pocítíte a pochopíte
pravý význam sousloví "genius loci". 





A pak dál podél řeky. Proti proudu. Směrem domů.



Kačeny a kačeři měli zrovna v tuto chvíli sněm a já jim za to byla vděčná.
Stejně tak i slunci, postupujícímu pozvolna k západu.


Krásné dny
Katka

PS: Není na škodu se někdy nechat zlákat a udělat věci jinak...

12 komentářů:

  1. Milá Katko, máme to tady krásné, že :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Hezká procházka. Kostelíčky bývají na místech s atmosférou...

    OdpovědětVymazat
  3. No to je zase krása...I z dálky vypadal skvěle, ale příště, někdy...už vím, kam v Jihlavě musím...
    Pohodové dny plné slunce a klidu...🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haní, je tady více krásných míst. Jen k nim vyrazit :o)
      K.

      Vymazat
  4. Nechala jsem se zlákat a prostřednictvím Tvých fotek a větiček jsem s Tebou šla. Moc hezká procházka!
    Hezký den, Katko!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Katko, krásná procházka! Sluníčko prostě dodává energii a jak píšeš po zimě je jí třeba :) Pěkné dny, M.

    OdpovědětVymazat
  6. Katko, nádherné fotky, nádherná místa! ❤️
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat