středa 10. července 2019

Moje Provence

Když nejedu do Provence já (nutno podotknout - ZATÍM), 
musí přirozeně a logicky Provence přijít ke mně.


Již před nějakou dobou jsem si na zahradě začala 
- krůček po krůčku - vytvářet ostrůvek Provence.


Rok od roku tam přisazuji nové a nové sazeničky levandulí.
K radosti mé i k radosti motýlů včelek, vosiček, broučků 
a všeho možného polétavého hmyzu.
A že ho tam je!


Jeden rok mi přes zimu jedna rostlinka vymrzla. 
Na jaře jsem si zašla do zahradnictví pro náhradu. 
Měli tam tak překrásné levandulky, že mi to nedalo a koupila jsem si jich rovnou sedm kousků.
Když jsem je sázela, sestra mlčky přihlížela. Pak jí to nedalo a nakonec se mě překvapeně zeptala:
"Říkala jsi, že ti jedna vymrzla. Jako náhradu jich máš ale sedm?!"
Moje odpověď, doprovázená ledabylým máchnutím ruky, byla zcela spontánní a pronesena zcela s nadhledem: 
"Kdo by to počítal?!!!"
Tato věta u nás zlidověla.


Levandule mě den co den, po celý rok doprovází. 
Ať už v podobě esenciálních olejů, nespočtu menších či větších kytic v interiéru, zavěšená na hambálku, 
v mýdlech, krémech, na fotografiích... 
Pro mě je to květina květin, která má přesah i někam dál...


Některá je do tmavě modra, některá až do temně sametově fialové.
Nebojím se ani říci, že jejich barva doslova hladí. Tak moc je levandule jedinečná.


Pokaždé, když jdu na zahradu, tak si natrhám náruč a po večerech nadšeně zpracovávám.
Rok co rok.





Letos jsem chtěla v dekoracích i nějakou změnu.
Napadlo mě, že pokud můžu dělat snůpky z ječmene, ovsa, pšenice či různých travin, 
tak proč bych nemohla i z levandule?!


Pustila jsem se do nich a vypadají nádherně.
Pokud byste se některá do nich chtěla také pustit, tak počítejte s tím, 
že snůpky se celkem dost seschnou, zmenší svůj objem. 


Každý den je potřeba utahovat stužku či lýko 
a nebát se postupně klidně ještě to samé množství levandule po obvodu přidat, 
až se vytvoří pořádný snop.


Pokud vám budou při schnutí padat jak kuželky, nelekejte se. 
Utáhnout stužku, povzbudit je, znovu postavit a ve finále to holky fialový ustojí 
a dělají velkou radost.


Přeji vám krásné dny provoněné nejen levandulí. 
Louky, cesty, stráně jsou v tomto období posety lučními květinami všemožných barev a tvarů, 
kvetoucími travinami. 
Září, voní, ve větru mávají.
Radost tam být. Buďte tam.
Katka

20 komentářů:

  1. moc pěkné..levandulové hezký večer Sv.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásna levanduľa, je to krásny kvietok a má toľko využití... :-)
    Pekný večer,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aďko, přesně tak. Ať dělá radost i tobě.
      Krásné dny
      Katka

      Vymazat
  3. Levandule je opravdu atraktivní kvítek. Škoda, že ji neumím pořádně vypěstovat - roste mi jen taková malá, nedomrlá. Jen kytičku malinké vázičky jsem z ní loni udělala. Letos dost vymrzla, tak asi nebude ani ta...
    Hezké voňavé dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stání, u slova "nedomrlá", jsem se nahlas rozesmála :o) I tak to některé květinky mají. Také tam jednu takovou mám :o) Ale fandím jí, zpívám jí a příští rok to určitě dožene :o) Tak jako třeba ta tvoje. Nebo jí pořiď kamarádku, či dvě tři... kdo by to počítal :o)
      Prima dny
      Katka
      PS: Stání, pokud budeš číst odpověď, ozvi se mi, prosím, mailem v pravé liště blogu přes "Vzkazník". Děkuji.

      Vymazat
  4. Jako malé holce mi levandule moc nevoněla. Nevím proč :-). A od určité doby se to změnilo a její vůně je mi víc než příjemná. Taky ji mám na zahrádce, taky stříhám, suším, věším.....
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, měla jsem to stejně. Levandule mě dlouhou dobu míjela. Jak květinka, tak její vůně. Postupně jsem si k ní našla cestu a teď na ni nedám dopustit. Je to květina květin. Hotový poklad.
      Prima dny
      Katka

      Vymazat
  5. Nádherné vyznání lásky levanduli, Katko. Myslím, že většina z nás by se pod něj ráda podepsala.
    Přeji ti krásné provoněné dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, lásku vyznávám ráda a často :o)
      Krásné dny
      Katka

      Vymazat
  6. také jsem si udělala kousek jihu Francie u nás na severu a daří jí náramně - sama se množí když nechám opadat pár rostlinek..... prostě tu vůni taky miluju...… přeji z Jizerek krásné dny plné svěží vůně... Olina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Olí, ať dále krásně u vás na severu vzkvétá a dělá obří radost!
      Krásné léto
      Katka

      Vymazat
  7. Katko, levandule je nádherná a ty jich máš požehnaně, krásně je i zpracováváš. Já jich tolik nemám, ale pár svazků na sušení si každoročně nastříhám, jenže mám jen krátké stonky. Včera jsem dostala od kamarádky svazek a ten je o hodně vyšší, než ty moje kytičky. .o)
    Měj krásné, levandulí provoněné, dny. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáší, někdy je i málo nesmírně moc. Když jsem své levandulky ještě neměla, byla jsem radostí bez sebe, když jsem od tety dostala malý svazeček. Měla jsem to jak vzácnost největší, měla jsem radost jak malé dítě. A teď je ta radost navíc mnohonásobně zvětšená :o)
      Krásné dny
      Katka

      Vymazat
  8. Krásná magická levandule. Provází mě léta a mám ji propojenou s krásnýma i bolestnýma vzpomínkama. Co ale vím, že dokáže zázraky. Levandulový olej mám po ruce vždy jako první pomoc a na zahradě k ní ráda chodím odpočívat a pozorovat včelky.
    Krásný příspěvek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jodie, nedivím se, tipovala bych to na tebe :o) Levandulový olej a tea trea jsou královnami při první pomoci všech možných neduhů.
      Kochej se krásou levandulí a pestrého života v jejich okolí.
      Krásné léto
      Katka

      Vymazat
  9. U nás jsme letos prvně zkusili levandulový sirup, taky levandule milujeme 🙂. Měj se, Pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavle, ten musí být zaručeně špičkový. Na zdraví!
      Krásné léto
      Katka

      Vymazat
  10. Katka, máš nádherné levanduľky :D Som na tom podobne ako ty, levanduľa je u nás všadeprítomná v rôznych podobách. Jednoducho ju milujem.
    m.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mončiko, "když ji miluješ, není co řešit" zní u nás v reklamě na Kofolu. S levandulí je to stejné.
      Užívej si tu svou!
      Krásné dny
      Katka

      Vymazat