pondělí 22. března 2021

Přišel čas na dobrého vojáka Švejka

Moji milí,
dnes jsem zde jen na skok, ale to nijak neubírá význam následnému sdělení. 
Sdělení musím předat co nejdříve, protože čas nečeká a mohlo by se stát, že promarníte svou šanci .o) Máte na to 7 dní.
Legendární dílo Jaroslava Haška "Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války" slaví 100 let. 
Při víkendovém vaření mi právě tato kniha dělala víc než milou společnost.
Je možné si ji v deseti půlhodinových dílech poslechnout i v audioarchivu Českého rozhlasu Dvojky.

Zdroj: https://www.mujrozhlas.cz/cetba-na-pokracovani-na-dvojce/osudy-dobreho-vojaka-svejka-za-svetove-valky-s-jedinecnym-josefem

Je pravdou, že ačkoli jsem se na střední škole tvářila, že ano, tak jsem tuto knihu nikdy nečetla :o) 
Musím ale říci, že k mé velké škodě.

Jedná se doslova o koncert slov, myšlenek, moudrosti a laskavého humoru. Hotové pohlazení.
Žasla jsem, byla jsem nadšena a co chvíli jsem se na plné kolo nahlas rozesmála.
Takovou moc mají slova autora.
A v tomto případě nutno dodat, že řádky autora ještě o krapet více zazáří v podání skvělého a jedinečného Josefa Somra, 
který knihu čte. Báječná kombinace.

"A proto musí bejt hrůza, aby ten smutek za něco stál!"

"Netvařte se tak blbě!"

"Zde mizela veškerá logika a vítězil paragraf."

"Kdyby to všichni lidé mysleli s druhými dobře, tak by se brzy potloukli." 

"Když později Švejk líčil psychiatrickou kliniku, činil tak způsobem neobyčejného chvalořečení. 
Vopravdu nevím, proč se ti blázni zloběj, když je tam drží. Člověk se tam může vydávat i za pána Boha, nebo za panenku Marii nebo za papeže, císaře pána i za svatého Václava. 
Jeden se tam dokonce vydával za svatýho Cyrila a Metoděje. Aby dostával dvě porce. 
Taky jsem se tam sešel s několika profesory. Jeden z nich pořád chodil za mnou a vykládal, že kolíbka cigánů byla v Krkonoších a ten druhý mne vysvětloval, že uvnitř zeměkoule je ještě jedna, mnohem větší než ta vrchní. 
Někdy si tam vypravovali pohádky a porvali se, když to s nějakou princeznou moc špatně dopadlo. 
Nejzuřivější byl jeden pán, kterej se vydával za šestnáctý díl Ottova slovníku naučného a každýho prosil, aby ho otevřel a našel heslo kartonážní šička, jinak že je ztracenej. 
Je však taky pravdou, že jsou tam úplně tichí blázni. Jako tam byl jeden vzdělanej vynálezce, který se pořád rýpal v nose a jednou za den řekl: ,Právě jsem vynašel elektřinu!, 
Jak říkám, moc pěkný to tam bylo. A těch několik dní patří k nejkrásnějším chvílím mýho života. 
A doopravdy, již samo uvítání, které očekávalo Švejka, když ho odvezli na pozorování od zemského trestního soudu, předčilo jeho očekávání. Napřed ho svlékli, pak mu dali nějaký chalát a vedli ho vykoupat. V koupelně ho potopili do vany s teplou vodou a pak ho vytáhli a postavili pod studenou sprchu. To s ním opakovali třikrát a pak se ho optali, jak se mu to líbí. Švejk řekl, že je to lepší než v těch lázních u Karlova mostu a že se velmi rád koupe..."

Pokud chcete vypnout, pobavit se, zamyslet se... a nemáte zrovna čas, chuť či příležitost číst, tak si knihu poslechněte. Obohatí vás to, rozšíří obzory. Nadchne. 
Máte na to ale už jen 7 dní - tak dlouho to bude ještě v archivu aktivní - takže neváhejte...

Je zajímavé, jak kniha vyznívá i a zrovna v této době. Člověk tam najde mnohá podobenství s dobou, kterou zažíváme, s lidmi, které máme kolem sebe...

Krásné dny, báječný poslech, skvělou zábavu!
Katka

5 komentářů:

  1. Katko, to jsme na tom stejně, ani já ve škole Švejka nečetla. Ale oba filmy s panem Hrušínským jsem viděla mnohokrát, byl nepřekonatelný :)
    Děkuju ti za tip na poslech.
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
  2. Katko, Švejk byla milovaná kniha mého dědy a táty, tchán z ní často citoval... A čtení panem Somrem - to musí být zážitek!
    Měj hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem Švejka vždy začínala číst, ale brzy skončila. Zato brácha se u čtení často smál a přečetl ho celého.
    Ovšem filmy se mi líbily a na hradeckém rozhlase vysílají četbu na pokračovaní ve včerním programu- divadlo pro tvé uši.
    To poslouchám moc ráda.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj,
    díky za skvělý tip, jdu to hned poslat i mým žákům, to se vždy hodí:-) Měj se krásně,
    Hanka z blogu ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Švejka jsem četla a musím říci, že přečíst si ho znova není na škodu. je typickým poslušným člověkem, který svým zdravým rozumem a přesto důsledně plnit nařízení vrchnosti a nadřízených a dochází k takovým paradoxům, že se člověk neubrání smíchu. A právě v tuto dobu, kdy se po nás chce, abychom i my důsledně poslouchali vrchnost a plnili její nesmyslné a často protiřečící si příkazy, je Haškův Švejk osvěžením a jak vidno nesmrtelným.

    OdpovědětVymazat